سبوس گندم دامی

سبوس گندم چه جایگاهی در سبد تغذیه ای دام و طیور دارد ؟

سبوس گندم یکی از محصولات تولیدی جانبی از گندم می باشد که به روش بوجاری یا آسیاب کردن به روش معمولی به دست می آید که به علت دارا بودن پروتئین ویتامین و مواد معدنی همچون فسفر و نیز به علت تولید فراوان و قیمت مناسب مورد استفاده دام و طیور قرار می گیرد.

سبوس گندم شامل دو لایه بیرونی از بخش خارجی با کمترین اندوسپرم مغز گندم چسبیده به آن است . ارزش سبوس به طرز تهیه و کار ماشینهایی که گندم در آنها آرد می شود همچنین باتوجه به نوع و میزان خلوص آن ونیز به میزان آردی که به پوسته چسبیده است بستگی دارد.

ویژگی های فیزیکی سبوس گندم

رنگ : رنگ دانه های سبوس گندم بسته به رنگ دانه های گندم رنگ روشن تا قهوه ای می باشد

بو : سبوس گندم بوی طبیعی مخصوص به خود را دارد

اندازه : درشتی ذرات سبوس به گونه ای باشد که بیش از ۳۰ درصد وزن ان از الک ۵۰ میکرونی عبور نماید

سبوس گندم مورد مصرفی دام و طیور چه ویژگی هایی باید داشته باشد :

چون طیور قادر به هضم فیبر و مواد سلولزی نمی باشند بنابراین در جیره غذایی طیور از سبوس گندم برای تکمیل درصد حجم غذایی و به عنوان ماده خنثی استفاده می شود همچنین برای دام نیز به علت ملین بودن نباید در استفاده از سبوس زیاده روی کرد.

راههای تشخیص سبوس مرغوب :

یکی از آسانترین راههای تشخیص سبوس مرغوب ظاهر آن است بهتراست که سبوس عاری از هرگونه گرد و خاک و مواد اضافی باشد. سبوس به دو نوع ریز و درشت تقسیم می شود که به طور کلی نوع درشت تر آن گران تر می باشد. سبوس حجم زیادی اشغال می کند به همین علت با دستگاه پرس پلت آن را فشرده کرده بدین گونه هم فضای کمتری اشغال کرده و هم جابه جایی آن نیز آسان تر می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *