روغن سویا مناسب برای خوراک دام و طیور

روغن سویا مناسب برای خوراک دام و طیور چگونه تولید می شود؟

روغن سویا مناسب برای خوراک دام و طیور با چه قیمتی خرید و فروش می شود؟

روغن خام سویا

 

 

 

 

 

 

 

 

روغن سویا طی چه فرآیندی تولید می شود؟

روغن سویا چه مزایایی دارد؟

یکی از مواد مغذی ضروری برای طیور که رشد و راندمان تولید گوشت و تخم مرغ آنها به شدت وابسته به آن است انرژی است. روغن ها از منابع غنی از انرژی در جیره طیور می باشند. و با اضافه کردن روغن مناسب به جیره انرژی مورد نیاز آنها به آسانی تامین می شود.

انواع روغن های مصرفی برای طیور

منابع انرژی مورد استفاده در جیره طیور چربی ها و روغن ها هستند. چربی ها از منابع حیوانی بدست می آیند و به حالت جامد هستند. روغن ها از دانه های روغنی گیاهان بدست می آید.و غالبا به شکل مایع یا نیمه مایع و برخی به شکل جامد هستند.

دانه های روغنی بالا پس از جدا شدن از بقیه اجزاء گیاه، تحت فشار و حرارت و یا حلال هایی مانند هگزان روغن آنها استخراج می شود. هر کدام از این روغن ها دارای معایب و محاسنی هستند.

فواید روغن سویا برای طیور

روغن سویا یکی از بهترین روغن ها برای تغذیه طیور می باشد. از خواص روغن سویا طیور در دمای معمولی مایع است. و بنابراین بر خلاف روغن های جامد لزومی به ذوب کردن اولیه آن نبوده و راحت به جیره اضافه می شود. روغن های جامد بعد از ذوب شدن و اضافه شدن به جیره مجددا به حالت جامد درآمده و باعث چسبیدن ذرات دان به هم شده کیفیت دان کاهش می یابد. از جمله فواید دیگر روغن سویا برای طیور می توان به موارد زیر اشاره کرد. :

باعث کاهش گرد و غبار در دان آردی شده و به همین دلیل مانع کاهش کیفیت هوای سالن پرورش طیور می شوند. در نتیجه احتمال بروز بیماری های تنفسی را کاهش می دهند.

  • باعث افزایش ماندگاری دان در دستگاه گوارش طیور می شوند و در نتیجه قابلیت جذب مواد مغذی دان را بالا می برند.
  • اسیدهای چرب غیر اشباع ضروری مورد نیاز طیور گوشتی و تخمگذار را فراهم می کنند.
  • این روغن با افزایش غلظت انرژی در جیره باعث می شود طیور و به ویژه طیور گوشتی با مصرف  دان  زودتر سیر شوند و در نتیجه فعالیت کمتری برای مصرف دان داشته باشند. این مساله باعث اتلاف انرژی کمتری توسط پرنده می شود.

جزییات تشکیل دهنده روغن سویا طیور

این روغن علاوه بر این دارای مقادیر بالایی عنصر کلسیم می باشد. این عنصر به همراه فسفر در فرآیند تشکیل و تقویت ساختار اسکلتی پرنده نقش اصلی دارند.

انرژی قابل متابولیسم این روغن بالا می باشد. این انرژی به ویژه در اواخر دوره پرورش مرغ گوشتی که احتیاجات به انرژی بالا می رود بسیار با اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *