سبوس برنج برای خوراک دام


سبوس برنج یا همان پوسته خارجی مغز برنج از فرآورده های برنج می باشد که یکی از موارد مصرفی آن برای خوراک دام و طیور می باشد به علت وجود مقادیر بالای لیگنین و سیلین در سبوس برنج، گوارش آن مقداری دشوار می باشد لذا با استفاده از مواد قلیایی میتوان گوارش این محصول را برای دام آسانتر نموده و محصول را مورد استفاده قرار داد. برای استفاده از سبوس برنج بهتر است مقداری از ساقه برنج نیز که حاوی ذرات ریز برنج می باشد به آن افزود و ارزش غذایی محصول را بالا برد. در کنسانتره گاو های پرواری به نسبت بیشتری نسبت به گاوهای شیری می توان از سبوس برنج استفاده کرد این محصول جایگزین مناسبی برای سبوس گندم می باشد.

سبوس برنج حاوی میزان بالای انرژی و پروتئین بوده همچین دارای سلولز،  لیگنین،  پنتوسان، چربی و غیره می باشد که درصد این مواد بستگی به شرایط آب و هوایی محصول کشت شده دارد

مقایسه سبوس برنج با سبوس گندم

گندم و برنج از جمله محصولاتی هستند که در کشور ما به مقدار زیاد تولید می‌شوند بنابراین سبوس این محصولات نیز به مقدار زیاد قابل دسترسی می باشد با ارزیابی دام هایی که به نوبت از سبوس گندم و سبوس برنج استفاده کردند این نتیجه به عمل آمد که استفاده سبوس برنج و گندم تقریباً نتایج مشابه هم دارد.

سبوس مرغوب سبوسی است که عاری از هرگونه خاک و مواد خارجی و به صورت خالص باشد.

مزایای استفاده از سبوس برنج برای تغذیه دام

تامین کننده ویتامین های B و E

عضله سازی برای دام و کمک به ترمیم آن

کمک به هضم آسان خوراک برای دام

سرشار از فیبر

تامین کننده فسفر،  پتاسیم،  منیزیم، آهن، روی،  مس و…

تامین کننده سلولز،  پروتئین،  چربی، پنتوسان و لیگنین

برای نتیجه‌گیری بهتر از سبوس برنج بهتر است بجای ۵۰ درصد سبوس گندم مصرفی از سبوس برنج استفاده کرد به دلیل قیمت پایین تر سبوس برنج استفاده از این محصول هزینه نهایی جیره خوراکی دام نیز کاهش می‌یابد.


 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *