پودر هسته خرما

پودر هسته خرما یکی از محصولات جانبی تولید چیپس خرما و لواشک و کارخانجات تولید شیره می باشد که دارای خواص بالایی بوده و جایگزین بسیار مناسبی برای برخی محصولات مثل ذرت و سویا و جو، برای دام های شیری و گوشتی و طیور تخم گذار می باشد به دلیل رقابت غذایی بین انسان و دام، استفاده از پسماندهای صنعتی و کشاورزی برای پر کردن جیره و تأمین نیازهای غذایی دام ها روشی مناسب رفع برای فقر دامی می باشد.

خواص پودر هسته خرما

منبع فیبر

منبع پروتئین

منبع انرژی

کاهش قیمت نهایی جیره خوراکی دام

افزایش خوش خوراکی دام

بهبود کیفیت در گوشت و شیر دام ها

بهبود کیفیت پلت خوراک آماده

آنزیم

قیمت پایین تر این محصول و ارزش غذایی آن موجب گنجاندن این محصول در جیره خوراکی دام شده است این محصول را می‌توان به میزان ۳۰ درصد با گندم و جو در جیره دام و تا ۱۰ درصد جایگزین ذرت در جیره طیور قرار داد.

مشخصات ظاهری پودر هسته خرما

رنگ پودر هسته خرما با توجه به نوع خرما و میزان تفاله چسبیده به هسته از کرم روشن تا قهوه ای متغیر می باشد. این محصول دارای رطوبت پایینی است و عاری از هرگونه افزودنی و ناخالصی است پودر هسته خرما عاری از هرگونه مواد ضدتغذیه ای بوده گرچه که پروتئین آن کم می باشد اما میزان هضم پذیری آن بیشتر از ۹۰ درصد بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است

میانگین ارزش غذایی پودر هسته خرما

کربوهیدرات ۶۰ درصد

نشاسته ۲۰ درصد

فیبر خام ۱۷ درصد

پروتئین خام ۸ درصد

قند محلول در آب ۷/۵۵ درصد

آهن ۷/۴ درصد

رطوبت ۷/۱ درصد

چربی خام ۷/۱ درصد

منگنز ۲/۸ درصد

خاکستر خام ۱/۱۵ درصد

پودر هسته خرما سرشار از انرژی و حاوی مقادیری کلسیم و فسفر و پتاسیم و سدیم و روی می باشد. این محصول دارای مقادیر مناسبی چربی می باشد که بخش مهمی از این چربی ها شامل اسیدهای چرب هستند و موجب افزایش میزان تولید، افزایش میزان تولید مثل و افزایش رشد و افزایش بهره‌وری دام ها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *