انواع سبوس و مزایای آن

قیمت پودر پسته در خوراک دام

انواع سبوس و مزایای آن چیست؟

انواع سبوس و مزایای آن را شرح دهید؟

سبوس جو

سبوس یکی از غنی ترین منابع الیاف گیاهی فیبر مورد استفاده در برنامه غذایی است. سبوس، پوسته خارجی هضم نشدنی گندم ، جو دوسر ، برنج و سایر دانه های غلات است. زمانی که این دانه ها آسیاب بشوند. عمدتا سبوس آنها دور ریخته می شود.
سبوس جو از خواص بی شماری بر خوردار است. به عنوان یک غله کامل شناخته می شود. حدود ۱۰ هزار سال قبل در برخی از مناطق جنوب شرق آسیا کاشت و برداشت می شود. این محصول می تواند جایگزین خوبی برای برنج باشد. این گیاه دارای اجزای مختلف است که سبوس یکی از این ترکیبات تشکیل شده است.

سبوس جو دو سر خواص زیادی دارد که باورتان نمی شود

این ماده غذایی به لاغری کمک می‌کند. ضد دیابت است. کلسترول خون را پایین می آورد.
سرشار از فیبر های محلول در آب است. دارای فیبر پتکین است. فیبر پتکین فیبر ها به لاغری کمک زیادی می کنند.
اگر در هنگام صرف غذا از این ماده ی غذایی میل می کنید به این نکته توجه کنید که آب کافی نوشیده شود. فیبر های موجود در آن داخل معده حجیم شده و سبب ایجاد حس سیری در فرد ایجاد می‌کند.
سبوس خاصیت چسبندگی بالایی دارد. برای همین به مواد مغذی و کالری های اطراف خود می چسبد. در نتیجه اجازه ای داده نمی شود تا کالری ها وارد خون شوند. بلکه آنها از طریق مدفوع از بدن خارج می شوند.

خواص سبوس جو

کاهش کلسترول خون.
پیشگیری سرطان کولون.
از بین بردن یبوست.
شفافیت پوست.
پیشگیری از دیابت.
کاهش وزن.
کاهش علائم آرتروز.

به این نکته توجه شود که سبوس جو دو سر را با بلغور جو اشتباه گرفته نشود.
بلغور از دانه جو دو سر درست می شود. سرشار از کالری و گلوسید ها است و فیبر کمی دارد.
سبوس از پوشش فیبر دار جو دو سر حاصل می شود که سر شار از بتاگلوکان است. و فیبر اصلی ترین و مهم ترین فیبر موجود در آن است. همچنین سر شار از پروتئین است که می توانید از این ماده ی غذایی در تهیه کیک، بیسکویت، مافین خمیر پیتزا و …. استفاده می‌کنند.
سبوس جو را لایه ی بیرونی آن در بر گرفته که به شکل مداوم در معرض نور خورشید قرار دارد. انواع سبوس ها از نظر فیبر غذایی و اسیدهای چرب سرشار هستند.

مضرات

استفاده بیش از حد سبوس ، جذب کلسیم ، آهن و روی را کاهش می دهد.
این امکان وجود دارد که سبب بروز التهاب روده و نفخ معده می شود.

خواص درمانی سبوس جو

آب دم کرده ی آن را بنوشید که نرم و خنک کننده می باشد. برای بر طرف کردن تب مفید است.
اگر آب دم کرده آن را با عسل بخورید. برای یبوست های ناشی از نارسایی کبد و سنگ صفراوی مفید خواد بود.
هنگامی که آن را گرم کنید و داخل پارچه ای بریزید. روی عضو که درد دارد گذاشته شود. مدام اینکار تکرار شود سبب تسکین درد خواهد شد.

سبوس برنج مناسب برای خوراک دام به ۲ صورت درشت و آسیابی تولید می شود. بنا به تقاضای دامداران و مرغداران برای آنها فرستاده می شود.
سبوس برنج در اصل پوسته چسبیده به دانه برنج می باشد. مواد معدنی بسیار بالایی دارد. به این سبب می‌توان از آن برای جهت کاهش هزینه های دامی وطیور می‌توان سبوس گندم و جو را جایگزین جیره غذایی آنها کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *