تفاله چغندر برای خوراک دام

تفاله چغندر برای خوراک دام با چه قیمتی خرید و فروش می شود؟

تفاله چغندر برای خوراک دام چه مزایایی دارد؟

طی فرآیند تولید قند، برخی فرآورده های جانبی نیز تولید می شوند. یکی از این محصولات تفاله چغندرقند می باشد. بعد از اینکه قند و مواد قابل استخراج از چغندر خارج شد تفاله بر جای می ماند. این تفاله با دستگاه های مخصوص خشک می شود.

ویژگی‌هایی تفاله چغندر

ویژگی های تفاله چغندر به دو دسته فیزیکی و شیمیایی دسته بندی می شوند.

شکل ظاهری، رنگ، بو از ویژگی‌های فیزیکی تفاله چغندر می باشند. استفاده از ملاس رنگ تفاله چغندر را تغییر می دهد. میزان ملاس در تفاله می تواند رنگ آن را از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره تغییر دهد. شکل ظاهری چغندرقند با توجه به روش تولید آن متفاوت است و ممکن است پرک، فشنگی و یا قالبی باشد.

از ویژگی های ظاهری دیگر محصول می توان به پرحجم بودن آن اشاره کرد. این محصول برای استفاده طیور مناسب نمی باشد. ماهیت الیافی بودن آن، محصول را برای خوراک تک معده ای ها نامناسب ساخته است.

هنگامی که محصولی را سیلو می سازیم بخشی از مواد مغذی آن به صورت مایع از محصول جدا شده و به هدر میرود. تفاله چغندر قند قابلیت فراوانی برای جذب مایعات دارد. با اضافه کردن آن به جیره از هدر رفت مواد جلوگیری می شود. چغندر قند اندکی ملین است .مقدار قند در این محصول فراوان می باشد. بنابراین برای دام بسیار خوش خوراک و خوش هضم با انرژی بالا می باشد. در صورت استفاده از  تفاله خشک چغندرقند برای  تغذیه‌ی اسب آن را از قبل خیس دهید.

فواید استفاده از تفاله چغندر در خوراک دام

هم تفاله خشک و هم تفاله آبدار چغندرقند در تغذیه دام استفاده می‌شود. استفاده از تفاله چغندرقند به‌صورت مخلوط با مواد دانه‌ای بهتر جذب می‌شود. همچنین استفاده به‌صورت مخلوط شیر دام را نیز افزایش می‌دهد. از مهم‌ترین علل با ارزش بودن تفاله چغندرقند اشتهاآور بودن آن است. استفاده از تفاله به همراه خوراک‌های دانه‌ای باعث می‌شود دام‌ها بیشتر غذا بخورند و زودتر وزن بگیرند.

نبایدهای استفاده از تفاله چغندر برای خوراک دام

وجود هر گونه کپک زدگی یا قارچ در تفاله چغندر که با چشم غیرمسلط قابل تشخیص باشد. استشمام بوی سوختگی از محصول موجب می شود محصول دیگر مورد استفاده قرار نگیرد. تفاله چغندر قند به دو صورت فله و بسته بندی به بازار عرضه می شود. روش معمول فروش آن فله می باشد. در صورت درخواست مشتری در کیسه‌های سالم و تمیز در وزن‌های همسان بسته بندی می شود. وزن کیسه‌ها معمولاً پنجاه  کیلوگرم است. ممکن است کیسه‌ها نشانه گذاری شده باشند. در این صورت باید نام و نوع کالا، نام و نشانی کارخانه روی آن قید شود. همچنین بهتر است تاریخ تولید، وزن کیسه و میزان ملاس اضافه شده بر حسب درصد روی آن‌ها نیز قید شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *