یونجه خرد شده برای خوراک دام

یونجه خرد شده برای خوراک دام

یونجه خرد شده برای خوراک دام چه مزیت هایی دارد؟

یونجه خرد شده برای خوراک دام از چه مراکزی قابل تهیه است؟

یونجه تیموتی برای دام

برخی از دامداران و دامپروران سنتی در فصول گرم دامهای خود را با بردن به چرا تغذیه می کنند. اما در فصول سرد این امکان وجود ندارد. یکی از با ارزشترین خوراک ها در جیره غذایی دام یونجه می باشد. از دیرباز یونجه در کشور ما و همچنین سرزمین های دیگر کشت می شود. سازگاری با شرایط جغرافیایی امکان کشت این محصول را در اکثر مناطق فراهم کرده است. رشد یونجه به خاک و مواد معدنی موجود در آن نیز بستگی دارد. در ایران کشت انواع گونه های آن رایج است. یونجه علوفه ایی است که برای دام های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

کشت یونجه به عنوان علوفه دامی

در قدیم این محصول همواره به صورت سنتی کشت میشد. اما اکنون کشت صنعتی آن رایج است. این محصول به علت خواص ارزشمندی که دارد به عنوان یک منبع غذایی اصلی برای حیوانات اهلی و دام ها به حساب می آید. در ایران نیز علوفه یونجه یک علوفه پرمصرف و پرکاربرد برای حیوانات مختلف است و به دلیل ارزش بالای غذایی که دارد، استفاده از آن توصیه می شود. در ایران بهترین نوع یونجه در استان همدان کشت می شود. یونجه به صورت سبز و خشک در اختیار خریدار قرار میگیرد. در فصول گرم این محصول به صورت سبز و تر در اختیار خریدار است. اما در فصول سرد این محصول به صورت خشک شده در انبار به خریداران ارائه می شود.

انواع یونجه

۱_ یونجه همدانی

۲_یونجه یزدی

۳_یونجه بمی

۴_یونجه بغدادی

ارزش غذایی یونجه در خوراک دام

ارزش غذایی یونجه بسیار بالا می باشد. وجود پروتئین بالا در این محصول آن را در صدر علوفه ها قرار داده است. بیشترین پروتئین موجود در این علوفه در برگهای آن وجود دارد. انواع مواد معدنی و مغذی در یونجه این محصول را  برای پرواربندی گوسفند بسیار مناسب ساخته است. دامپروران برای بالا بردن وزن گوسفندان خود از آن استفاده می کنند. مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین موادی هستند که می توانیم به آنها اشاره داشته باشیم. یونجه در حدود شصت درصد از مواد غذایی دام را تشکیل می دهد.این محصول برای دام ها بسیار خوش خوراک و قابلیت هضم بالایی دارد.

زمان برداشت یونجه

زمان برداشت یونجه با توجه به نوع دام استفاده کننده از آن متفاوت است. برای گوساله های پرواری برداشت در روز ۲۵ تا ۵۰ درصد گلدهی یونجه است. در گاوهای شیری زمان برداشت یونجه در روز  ۲۸ می باشد.

مطمئنا تنها یونجه پاسخگوی تمام نیازهای خوراکی دام نمی باشد. انواع محصولات دیگر نیز باید به عنوان مکمل برای تامین نیازهای مورد نیاز بدن حیوان استفاده گردد.

شما میتوانید انواع محصولات خوراک دام را از شرکت دانه گستر مارچ تهیه کنید. ما به صورت فروش عمده آماده خدمت به مشتریان عزیز می باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *