کنجاله کلزا برای خوراک دام

تفاله چغندر و استفاده از آن

کنجاله کلزا برای خوراک دام در بازرگانی اریس با چه قیمتی خرید و فروش می شود

کنجاله کلزا برای خوراک دام به چه صورت استفاده می شود؟

کنجاله تخم پنبه
کنجاله تخم پنبه خوراکی مفید برای دام می باشد.

کلزا چیست؟

گیاه کلزا یا همان کانولا از گیاهان مهم روغنی است. از دانه های این گیاه روغن استراحت می شود. روغن به دست آمده از دانه های کلزا یکی از مهمترین روغن ها در صنعت خوراک دام می باشد. کلزا کاربرد های وسیعی در صنعت دام و طیور دارد. کنجاله ای که پس از روغن گیری از دانه کلزا به دست می آید در خوراک دام جایگاه ویژه ای دارد. این کنجاله سرشار از پروتئین می باشد. برای تغذیه دام هایی چون گاو، گوسفند، اسب، ماکیان و آبزیان استفاده می شود. کشورهایی مانند کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا در تلاشند تا با پرداخت یارانه های هنگفت به کشاورزان تولید این محصول را افزایش دهند.

کشت دانه های کلزا فواید فراوانی برای خاک دارد

●حاصلخیزی خاک را افزایش می دهد. علف های هر خاک را کاهش می دهد. آفات خاکزی نظیر زابروس را کنترل می کند.

● اهمیت تغذیه ای روغن کلزا بسیار بالاست زیرا  به دلیل دارای اسیدهای چرب غیراشباع می باشد. فاقد کلسترول می باشد. درصد پایین اسید اوریک موجود در آن این روغن را از ارزش غذایی بالایی برخوردار ساخته است.

● کنجاله کلزا زمانی که در جیره خوراکی گوسفندان قرار بگیرد میزان رشد پشم آنها را به میزان ۲۷ تا ۱۳۳ افزایش می دهد.

● در میان پروتئین های گیاهی کنجاله کلزا بهترین پروفایل اسید آمینه را دارا می باشد. قیمت مناسب آن نسبت به پودر ماهی، موجب می شود در خوراک آبزیانی چون گربه ماهی، ماهی قزل آلا و میگو استفاده گردد.

● گنجاندن کنجاله کلزا در جیره غذایی موجب افزایش شیردهی گاوهای شیری می شود. بالا بودن اسیدهای آمینه سیتئین و متیونین این محصول را برای استفاده دام مناسب ساخته است.

● مصرف کنجاله کلزا قابلیت هضم در دام ها را بالا می برد. باروری دام ها را افزایش می دهد. کنجاله کلزا در خوراک دام های نشخوار کننده موجب افزایش پروتئین شیر می شود.

ارزش غذایی کنجاله کلزا برای دام

امروزه با افزایش قیمت محصولات خوراک دامی دامداران و دامپروران با مشکل مواجه شده اند. تامین جیره خوراکی دام ها که بتواند تمام مواد مورد نیاز بدن دامها را تامین نماید مشکل شده است. خرید خوراک دام با ارزش غذایی بالا و قیمت مناسب از راههای حل این مشکل است. تامین خوراک دام بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه ها را به خود اختصاص می دهد. بنابراین کشت محصولات باارزش غذایی بالا یکی از راههای حل این مشکل است. دانه کلزا یکی از محصولات بسیار مفید می باشد. علاوه بر روغن استخراج شده آن، کنجاله آن نیز بسیار پرمصرف می باشد. کنجاله کلزا یکی از منابع غنی پروتئینی می باشد. این منابع پروتئینی می توانند بخش زیادی از پروتئین مورد نیاز دارم را تامین نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *